Jihomoravské inovační centrum JIC

Jihomoravské inovační centrum JIC naplňuje strategii kraje a má i celou řadu projektů.

Jihomoravské inovační centrum (JIC) je fundovaným partnerem státní správy, samosprávy a dalších organizací zapojených do systému podpory podnikání a nabízí a realizuje profesionální práci. Je jedním z hlavních zpracovatelů projektů podporujících inovační podnikání v České republice.

Prvotním cílem JIC je vybudovat komplexní infrastrukturu pro podporu inovativního podnikání v regionuji žní Moravy. JIC podporuje inovativní firmy, vědu a výzkum a studenty s nápady. Zajišťuje peníze a podporu pro nadějné projekty, nachází investory, spolupracuje s partnery a sponzory. Propojuje vědu a výzkum s komerčními firmami za účelem zajištění přenosu inovativních technologií do praxe. Mezi základní formy podpory pro začínající inovativní firmy patří finance, poradenství, kontakty a prostory.

Významnou aktivitou JIC je projektová činnost v nových souvislostech. Vedle poradenské a asistenční pomoci JIC zpracovává a realizuje vlastní projekty. Díky tomu získalo celou řadu zkušeností s mapováníma analýzou prostředí na regionální i národní úrovni.

Jihomoravský kraj přišel v roce 2002 jako první v České republice (ČR) s ucelenou koncepcí pro rozvoj inovačního podnikání – Regionální inovační strategií Jihomoravského kraje (RIS JMK), tedy dokumentem, který stanovil strategické cíle a opatření na podporu inovačního podnikání. Jihomoravské inovační centrum se stalo implementátorem této strategie a vykázalo úspěchy na poli propojení činností akademické a podnikatelské sféry, podpory inovačních aktivit a zavádění konceptu inovačního podnikání do praxe.

Vzhledem k podstatné změně vnějšího prostředí se objevila zřejmá potřeba aktualizace RIS JMK. Jihomoravské inovační centrum se stalo iniciátorem pravidelného setkávání zainteresovaných zástupců a vypracovalo Regionální inovační strategii Jihomoravského kraje II (RIS JMK II), která bude strategickým dokumentem kraje.
Smyslem druhé verze Regionální inovační strategie je analyzovat aktualizované informace o stavu okolního prostředí, které jsou relevantní pro její tvorbu, a na jejich základě navrhnout opatření, která by měla být provedena za účelem zlepšení prostředí pro inovace v JMK.
Proto JIC provedlo řadu analýz, které jsou zaměřeny na faktory vyšší úrovně ovlivňující inovace v regionu (např. politiky EU, Národní inovační strategie, Národní inovační politika, Koncepce podpory MSP 2005-6, programy podpory dostupné v ČR), a strategickými dokumenty na úrovni JMK (Strategie rozvoje hospodářství, Program rozvoje kraje apod.).
Tam, kde nebyla dostupná veřejná data, provedlo JIC množství vlastních průzkumů. Do této kategorie patří především desk research odvětví průmyslu v JMK, identifikace nadějných průmyslových oborů, interview s firmami o jejich potřebách, analýza relokace firem do jihomoravského regionu, formální průzkum potřeb technologických firem a analýza inovačních aktivit na vysokých školách, která dává dobrý přehled o aktivitě vysokých škol a schopnosti převést výsledky výzkumu a vědy do praxe.
Speciální důraz byl kladen na obor biotechnologií, kde byl proveden podrobný rozbor poptávky po službách a prostorách, neboť biotechnologie jsou jedním z oborů, na které by se chce Jihomoravské inovační centrum soustředit. Jedním z nejvýznamnějších projektů v loňském roce, který pokračuje také letos, bylo uspořádání české části mezinárodní soutěže biotechnologických nápadů Best of Biotech, což je soutěží o nejlepší business plán v oblasti Life Science.

Další aktivitou pro podporu rozvoje biotechnologií v České republice je internetový portál . Jde o unikátní projekt, který slouží jako zdroj informací v biotechnologickém oboru. Portál obsahuje 46 kategorií, což pokrývá drtivou většinu biotechnologických oborů. Prostřednictvím portálu si mohou vyměňovat své zkušenosti a poznatky vědecko-výzkumné týmy, výrobci i jejich potenciální partneři a sponzoři. Portál také nabízí kontakty na jednotlivé subjekty a spoustu užitečných odkazů z oboru.
Při vytváření databáze pro portál JIC získalo významnou zkušenost s mapováním oboru a identifikací relevantních subjektů. Výstupem projektu INBIT bude založení biotechnologického inkubátoru s celkovou plochou cca 3.000 m2 ve vznikajícím areálu Masarykovy univerzity Medipark v Brně-Bohunicích pro podniky inovačního charakteru a propojení parku s vysokoškolským a komerčním prostředím jižní Moravy, čímž bude dosaženo regionálního rozšíření specializovaného podnikání v inovativním oboru, následně i zlepšení hospodářské situace regionu a posílení konkurenceschopnosti českých firem na náročném světovém trhu.

Jihomoravské inovační centrum provozuje Technologický inkubátor VUT, který je jedinou institucí svého druhu v České republice. Za necelé dva roky od spuštění provozu se podařilo v inkubátoru umístit patnáct firem zabývajících se inovativní činností v různých oborech od IT, přes strojírenství až po biotechnologie.
Firmy umístěné v inkubátoru vytváří stále větší počet nových pracovních míst, do poloviny roku 2005 to bylo zhruba sto pozic. Kritériem dobře vypovídajícím o prospěšnosti inkubátoru je také nárůst počtu prvků ochrany duševního vlastnictví, kterými disponují inkubované firmy. V současné době mají firmy celkem 76 patentů, užitných vzorů a ochranných známek Z mnoha produktů, které se podařilo vyvinout a zavést do praxe, lze vyzvednout především koncept Patentového fondu, Business angel clubu, produkty Fit for Finance, Marketingové poradenství, Založení firmy, Rozvoj firmy, Design, Vizuální styl START, Jednotný vizuální styl, TRIZ a naplnění kooperativních burz na webu JIC.
V listopadu 2004 vytvořil tým JIC spolu s firmou Brain Logistics metodiku hodnocení firem dle standardů Evropské nadace pro kvalitu řízení EFQM (European Foundation for Quality Management, Brusel), která by v budoucnu měla poskytnout tzv. „benchmarking“ pro hodnocení začínajících firem umístěných i v ostatních technologických inkubátorech.
Proto, aby mohlo JIC nadále rozvíjet služby na podporu inovačního podnikání, rozšiřuje řady zaměstnanců o kvalifikované pracovníky. V současné době tvoří tým JIC třináct lidí, přičemž všichni zaměstnanci mají odpovídající zkušenosti a znalosti, což se zcela jasně projevuje na výkonu organizace.
Zkušenosti s problematikou klastrů JIC zúročilo při vytvoření prvního klastru v České republice týkajícího se biotechnologií –Water Treatment Alliance. Klastr soustředí zejména firmy zabývající se biotechnologickými metodami pro čištění odpadních vod, kontaminovaných zemin apod. V současné době je členy klastru patnáct firem a dvě vysoké školy.
Klastr vznikl v rámci projektu „Vyhledávání vhodných firem pro biotechnologický klastr v Jihomoravském kraji“, který v rámci programu Klastry Operačního programu průmysl a podnikání (OPPP) podalo JIC. Celkový rozpočet projektu je 1,042 tis. Kč a jeho ukončení se plánuje na říjen 2005.
Jihomoravské inovační centrum má zkušenosti s identifikací klastrů v Jihomoravském kraji. Pomocí kombinované metodiky byly identifikovány některé obory vhodné pro mapování potenciálu založení formálního klastru. Jako metodika byly použity zejména tzv. lokační koeficienty (LQ), podávající informace o relativní síle daného oboru v regionu na základě počtu zaměstnanců, v kombinaci s mezinárodními trendy v daném oboru a expertní znalostí odborníků z daného oboru v regionu. Podklady pro popis mezinárodních trendů byly čerpány zejména ze studií OECD, expertní znalost potom z rozhovorů s odborníky v daných oborech. Vycházeno bylo také ze studií Prof. Michaela Portera zaměřených na identifikaci potenciálu některých inovačních klastrů v USA. Celkem byly s pomocí zmíněných metodik identifikovány mimo jiné následující tři nadějné oblasti pro vznik klastru – environmentální biotechnologie, optoelektronika a tekutinové stroje.
Jihomoravské inovační centrum se jako jediná organizace z České republiky zapojuje do mezinárodního projektu NetBioClue, jehož cílem je zlepšit fungování fieditel JIC 22 ip&tt 3/2005 biotechnologických klastrů v zemích EU. Projekt, který bude trvat dva a půl roku, patří pod 6.rámcový program EU a z celkového rozpočtu 1,003 miliónů euro připadne na aktivity v České republice 42,5 tisíc euro, tedy asi 1,3 miliónů korun.
Cílem projektu je zejména identifikace faktorů působících v úspěšných biotechnologických klastrech, výměna zkušeností mezi partnery projektu či analýzy existujících biotechnologických klastrů. Výstupem by měly být studie a doporučení, například návrh společných programů a pilotních projektů nebo podklady pro vznik mezinárodních „megaklastrů“.
Partnery JIC v tomto projektu jsou například organizace: Polytechnic of Milan a Bioindustry Park z Itálie, East region bitech Initiative – Cambridge z Velké Británie, Heidelberg Technology Park a Munich Gruender Regio z Německa či Bitech Valley ze Švédska.
JIC vypracovalo také několik projektů zaměřených na provoz inkubátorů, které patří pod Strukturální fondy EU. Konkrétně se jedná o projekty Technologický inkubátor VUT (současný inkubátor) – provoz a služby, VTP – provoz Technologického inkubátoru, INBIT – provoz biotechnologického inkubátoru. Všechny projekty jsou plánovány do opatření Prosperita OPPP. Jako první byl podán projekt Technologický inkubátor VUT – provoz. Celková hodnota tohoto projektu je 50,036 tis. Kč.
Za dva roky svého fungování se JIC stalo významným partnerem agentury pro podporu podnikání a investice CzechInvest a v uplynulém období tito partneři uskutečnili celou řadu společných akcí a projektů s regionálním i celostátním významem.
Jde například o konferenci Klastry 2005 na téma „Budování úspěšných regionů prostřednictvím dynamických klastrů“, která se konala 30. – 31. května 2005 v Brně. Během konference byly konfrontovány zahraniční zkušenosti z rozvoje klastrů a nové zkušenosti se zaváděním tohoto konceptu v České republice. Celkem 250 účastníků z řad firem, vysokých škol, regionálních samospráv a institucí a ministerstev aktivně diskutovalo nad možnostmi využití tohoto nástroje na posílení konkurenceschopnosti jednotlivých partnerů.
JIC má nezastupitelnou roli v podpoře inovačních strategií a v pospolitosti podnikatelské, univerzitní a obecní sféry. K naplnění jeho mise významně přispívá spolupráce s jeho zřizovateli. Jihomoravské inovační centrum vzniklo v roce 2003 jako zájmové sdružení právnických osob.
Jeho zakladateli jsou Jihomoravský kraj, statutární město Brno, Masarykova univerzita a Vysoké učení technické v Brně. V únoru 2005 se ke sdružení přidaly Mendlova zemědělská a lesnická univerzita a Veterinární a farmaceutická univerzita v Brně.
Úspěšně se daří zapojit aktivity JIC do partnerských sítí a mezi spolupracujícími organizacemi jsou české i zahraniční partnerské subjekty. JIC je například členem mezinárodních organizací Gate2Growth a TII – the European Association for the Transfer of Technologies, Innovation and Industrial Information, což je jedno z nejdéle existujících, dobrovolných, nezávislých sdružení, která sdružuje instituce na podporu inovací a odborníky na transfer technologií v Evropě.

Ing.Jiří Hudeček, ředitel

Mohlo by se vám líbit...

Soubory cookie používáme k personalizaci obsahu a reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze naší návštěvnosti. Informace o vašem používání našich stránek také sdílíme s našimi partnery v oblasti sociálních médií, reklamy a analýzy.
Cookies settings
Souhlasím
Odmítám
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings